Over Ons

Volleybalvereniging Holyoke is opgericht op 12 december 1960. Holyoke is genoemd naar de gelijknamige plaats in de staat Massachusetts in de Verenigde Staten waar het volleybal is ontstaan. Onze vereniging bestaat al lange tijd en is daarmee een van de oudste volleybalverenigingen uit deze regio.

Op dit moment hebben we ongeveer 200 leden, waarvan meer dan de helft jeugdlid is. We nemen met zowel heren teams als dames teams deel aan de competitie. Verder hebben we ook diverse jeugd teams en voor de recreatieve volleyballers recreanten teams. Al deze teams kun je terug vinden in het menu onder "Teams".

De trainingen en wedstrijden vinden plaats in sporthal de Zomp aan de Reggestraat in Enter. Al heel lang is de woensdagavond de vaste trainingsavond van de vereniging maar door de groei van de laatste jaren zijn we nu bijna elke doordeweekse avond in de sporthal vertegenwoordigd. De competitiewedstrijden vinden plaats op de zaterdagmiddag. Voor de recreaten kan dit ook op een doorde weekse avond zijn.

De geschiedenis van het volleybal:
William G. Morgan (1870 - 1942) is de uitvinder van de sport volleybal. Tegen het einde van de negentiende eeuw, in 1892 was het om precies te zijn, bedacht Morgan het spelletje. Morgan was werkzaam als sportleraar bij de jonge mannen-organisatie YMCA in Holyoke. Hij spande een badmintonnet in het midden van een gymzaal, haalde de binnenkant uit een voetbal en blies die op. Hij noemde de sport in eerste instantie "mintonette". Het duurde echter nog tot 1925 tot de sport in Nederland geintroduceerd werd. Pater S. Buis ontdekte de sport tijdens zijn bezoek aan de staat Illinois in Amerika en was zo onder de indruk dat hij het introduceeerde in oa nederlandse missiehuizen en seminaries. Pas in de jaren '40 werd volleybal pas echt bekend in ons land. Vanaf dat moment wordt het als volwaardige sport